דוגמאות והסברים

בחוק חינוך ממלכתי נכתב שמטרות מערכת החינוך היא: "לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו".

יש לבחון את ספרי הלימוד, בדגש על ה"אזורים האדומים" ולוודא כי הכתוב שם אינו מוטה לכיוון קיצוני. חשוב לציין כי יש אפשרות להגיע להסכמה יחד עם בית הספר לדלג על חלק מהתכנים בספרי הלימוד במקרים בעיתיים. לעיתים קרובות המורים בונים בעצמם את חומרי הלימוד שלהם ולא משתמשים בחומרים המסופקים להם על ידי משרד החינוך. את החומרים המורים אוספים מרחבי הרשת, לעיתים קרובות ללא בקרה מספקת. חשוב לנו כהורים לערוך בקרה על החומרים אותם לומדים ילדנו, ולדרוש מבית הספר שלא לאפשר למורים להכניס חומרים שלא עברו בקרה של הצוות החינוכי.

נסקור דוגמאות וכיוונים שצפוי יותר למצוא אג'נדות שסותרות את הדרישה הבסיסית הזו בחוק החינוך הממלכתי, מציאתם בחומרי הלימוד תקל על ההורים לפנות בעניינם להנהלת בית הספר, או אלינו ל"מאירים" שנעזור להתמודד עם העניין:

טיולים בארץ

טיולים בארץ

ירושלים מחוץ לתחום?
לטיולים ישנה השפעה רגשית וחווייתית משמעותית וארוכת טווח. . ביסודי, בחטיבה ובתיכון. כהורים אנו מצפים שהסיורים אכן יתקיימו וכי הסיורים…
בת/בר מצווה

בת/בר מצווה

ללא משמעות יהודית?
בר מצווה
טקסים

טקסים

נותנים לילדים חומש ריק?
במוסדות רבים מצוינים טקסי התבגרות בחלוקת ספרי מסורת לתלמידים כגון "מסיבת סידור", טקס קבלת התורה ו"מסיבת חומש". טקסים אלו נמצאים…
חגים

חגים

חנוכה או כריסמס?
חגי ישראל – אנו כהורים מצפים שבחגי ישראל התלמידים יכירו את המסורת ויתחברו למורשת עליה צמחנו אנו. בפועל פעמים רבות…
חשיפה לנושאים מיניים

חשיפה לנושאים מיניים

טרנסג'נדרים בגיל הגן?
רב תרבויות

רב תרבויות

כמה דגש שמים על דתות אחרות ולאן נעלמת היהדות?
החל משנת הלימודים תשע"ז נכנס מקצוע הלימוד 'תרבות יהודית-ישראלית' כתוכנית לימודים חדשה מכיתות א'-ט' והיא מחליפה ומרחיבה את התוכנית הקודמת…
שיעורי תנ"ך

שיעורי תנ"ך

"התנ"ך הוא המנדט שלנו על הארץ הזו" כך טען דוד בן גוריון אל מול הוועדה המיוחדת של האו"ם לבחינת הקמת…
שיעורי אזרחות

שיעורי אזרחות

בשיעורי אזרחות לומדים התלמידים את הבסיס שיהפוך אותם בעתיד לאזרחים טובים במדינת ישראל. חשוב לוודא כי דרך הלימוד תהיה חיובית…
שיעורי היסטוריה

שיעורי היסטוריה

לשכתב את ההיסטוריה זה קל מאוד. אנו מצפים שבלימודי היסטוריה יתמקדו בתולדות עם ישראל. ברור שהנצרות והאיסלאם הם חומר אינטגרלי…
שיעורי מולדת

שיעורי מולדת

מהשיעורים הבסיסיים ביותר להקניית זהות ציונית בקרב התלמידים, ומכאן גם הפגיעים להכנסת אג'נדות זרות. בשיעורים אלו אנו נצפה שילדנו ילמדו…
  • מעבר למבט על חומר הלימוד חשוב לייצר שיח עם הצוות החינוכי בבית הספר – נכון, אנחנו במאבק מול גורמים שפועלים כבר שנים רבות באופן דורסני וקיצוני, אבל בשביל להצליח במאבק שלנו אנו חייבים לפעול בשיח מכבד נעים ומשתף. רוב העבודה שלנו היא אל מול צוות בית הספר, לא אל מול הגורמים הקיצוניים. אל מול בית הספר חייבים לפעול בשיח מכבד ומשתף, תוך שאנו מבהירים את עמדתנו לצוות החינוכי ומסייעים להם ביוזמות ובהצעות לשיתופי פעולה. לעיתים המורה לא מודע אפילו להשפעות הללו, אלא הוא פועל מכוח המסגרת ורוח המפקד מלמעלה. שיח מתלהם ולעומתי רק ירחיק את שיתוף הפעולה של הצוות. חשוב להבין, רבים מהצוותים החינוכיים פועלים בתחושת שליחות אמיתית ואינם מדירים את היהדות או מכניסים תכנים פוגעניים מתוך זדון או מטרה לפגוע. לעיתים קרובות, כל שצריך הוא לחשוף את ההנהלה למה שבאמת קורה, להראות להם את השינויים שקרו במהלך השנים, להציג בפנים עמדות אחרות, והם מבינים ומשתפים פעולה. חייבים לפעול באופן מכבדרק כך נביא שינוי.